Module voor zorg, welzijn en onderwijs
Prikkelverwerking
De deelnemers krijgen inzicht en handvatten aangereikt waarmee zij in de dagelijkse praktijk met meer afstemming de ander vanuit hun prikkelverwerking kunnen ondersteunen en begeleiden.
Tijdsinvestering
2 dagdelen
Kosten
€800 per dagdeel*
Locatie
Op locatie MAAD of incompany.
*BTW vrijgesteld | Excl. locatie
Prikkelverwerking in de zorg, welzijn of het onderwijs
De hele dag door verwerken wij prikkels die binnenkomen via onze zintuigen. Deze prikkels
nemen wij waar, worden vervolgens verwerkt door onze hersenen en daaropvolgend kunnen wij reageren. Dit proces wordt prikkelverwerking (sensomotorische integratie) genoemd. Helaas kan het voorkomen dat je heel veel prikkels registreert of juist slaperig en heel weinig waarneemt. Dan spreken we van een verstoorde prikkelverwerking. De impact van prikkels op jouw leven is dan groot en je ervaart een verstoring in je balans. In deze training ga jij aan de slag met een blik op je eigen prikkelverwerking, die van de doelgroep waar je mee werkt en hoe jij hier een positieve invloed op kan hebben.
De training prikkelverwerking kan als verdiepingstraining gevolgd worden en kan ook ingezet worden als vervolg op de training de-escalerend werken.
- Aan de slag met observeren en betekenis geven in relatie tot prikkelverwerking.
- Introductie OOBA-LOOP
- Ervaren van prikkelverwerking
- Prikkels & Zintuigen
- De route van een prikkel
- Welke zintuigen
- Lunch
- Alertheid: reguleren & co-reguleren
- Prikkelverwerking
- De portier
- De 4 types
- Strategieën
- Prikkelprofiel
- Terugblik & evaluatie
- Afronding
Wij hanteren bij onze trainingen het 70:20:10 principe. Dat wil zeggen dat je 70% van de training actief aan het ervaren bent door middel van werkvormen en uitdagingen die jou aan het denken zetten. Twintig procent van de leertijd binnen een training gebruiken wij voor feedback, reflectie en coaching. De resterende 10% wordt besteed aan theoretische onderbouwing. Dus stil zitten is er niet bij.
Tijdens een lekker bakje koffie bespreken wij aan de hand van het niveau, leervragen en doelen van de professional het aanbod van de training. Wij kijken samen naar het aanbod zodat het aanbod ook daadwerkelijk aansluit bij de behoeftes van de organisatie en de professionals.
- De deelnemer heeft kennis en inzicht opgedaan met betrekking tot de prikkelverwerking van zichzelf en de ander.
- De deelnemer kan de kenmerken en behoeftes van onder- en overprikkeling vertalen naar zijn of haar praktijk.
Maximaal 10 deelnemers
Wij sluiten aan bij de leervraag en leerdoelen van de deelnemers. Er is geen specifieke vooropleiding nodig om te mogen deelnemen.
Deelnemers worden niet belast met thuiswerk opdrachten.
Deelnemers krijgen bij 100% aanwezigheid een certificaat van deelname.
Na afloop van de training ontvangen de deelnemers een reader.
Mogelijk aan te vragen als maatwerk.
Deze week heb ik een training over de-escalerend werken gehad. Ik heb hier persoonlijk veel van geleerd. Ook de veilige omgeving die we hadden gecreëerd in de klas vond ik erg prettig! Ook de afwisseling tussen theorie en praktijk was erg fijn. Hierdoor kon ik me beter focussen. De trainers waren heel erg open en vriendelijk. Ik heb heel veel geleerd!
Ik vond het een erg leuke en leerzame training. Ik wist echt niet wat ik ervan moest verwachten, maar ik ben met meer kennis de deur uitgelopen. Alles ging op een erg actieve manier, wat het interessant hield. We hebben theorie behandeld maar ook casussen door zelf de acteur te zijn. We hebben geleerd hoe we de theorie op de praktijk toe moeten passen. Ik vond Manuel en Daan erg vriendelijk en sociaal. Het was dus een leerzame en gezellige dag waar ik veel aan heb gehad.
Ik vond het een leerzame middag die wat mij betreft te kort was. Heb jullie als prettig ervaren, stof wordt duidelijk, rustig gebracht. Het was niet slaapverwekkend ;-).
Grenzen stellen kun je pas als je grenzen leert herkennen. Afgelopen training de-escalerend werken stil gestaan bij het herkennen van mijn grenzen, nieuwe inzichten opgedaan op een leuke en actieve manier.